Roetfilter

Wat doet een roetfilter?

Een roetfilter bestaat uit een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar de roetdeeltjes tegenhoudt. Doordat de roetdeeltjes op de wand van het filter achterblijven, stoot een dieselauto met roetfilter minder schadelijke stoffen uit, waardoor de lucht minder verontreinigt. De filter zit in een metalen omhulsel en kan relatief eenvoudig worden gemonteerd. Er bestaan twee soorten roetfilters: halfopen en gesloten roetfilters. In bestaande wagens worden halfopen roetfilters geplaatst die 30 tot 50% van het fijn stof tegenhouden. Nieuwe wagens zijn uitgerust met gesloten roetfilters die meer dan 90% van het fijn stof tegenhouden.

Waarom een roetfilter?

Bij de verbranding van diesel ontstaan er uitlaatgassen waaronder roetdeeltjes (fijn stof). Deze roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid. Daarom heeft de Europese Commissie normen opgesteld voor fijn stof. Vlaanderen haalt op veel plaatsen de Europese normen voor fijn stof niet. Door de almaar strengere Europese eisen aan nieuwe voertuigen neemt de luchtverontreiniging door verkeer af, ondanks het toenemende aantal weggebruikers. Dat is een gunstige ontwikkeling. Maar het wegverkeer levert nog steeds een grote bijdrage aan uitstoot van fijn stof. Een roetfilter houdt de roetdeeltjes tegen. Dat is beter voor je eigen gezondheid en voor je omgeving.

Welke voorwaarden zijn er aan de premie verbonden?

  • Iedereen die eigenaar is van een voertuig
  • De eerste inschrijvingsdatum van een Euro 4 voertuig mag niet later vallen dan 03 september 2010 (de datum van bekendmaking van het gewijzigd besluit).

Wat moet u doen om een premie aan te vragen?

Meer informatie bij het milieuloket van de stad.

Milieuloket

Markt 22
8957 Mesen
T 057 22 17 10
F 057 48 65 63
milieu.mesen@publilink.be